Montreal volume 2: De start van de stage, Quebec city en the Montreal live!

5 augustus 2012 - Montreal, Canada

Hello Europeans!

Weer een nieuw update van mij! Er is weer veel gebeurd dus genoeg om te schrijven! Ik ben mijn laatste verhaal geeindigd met de week nét voordat mijn stage begon. En nu is mijn stage inmiddels als weer 6 weken bezig en ik heb het helemaal naar mijn zin. Ik zit op de Klinische Neurofysiologie afdeling waar alle hersenfilmpjes (EEG) bij epileptiepatienten worden gemaakt. De afdeling is echt plek waar artsen en onderzoekers van alle disciplines (electrotechniek, biomedische technologie) bij elkaar komen. Ikzelf  doe een klein onderdeel van een ingenieur die bezig is om te promoveren. De promovendus doet onderzoek naar seizure prediction (aanvals voorspelling), waarbij het hem is gelukt om voor een bepaald patientengroep te berekenen binnen welke tijdspanne een epileptische aanval bij een patient komt. Een alarm gaat dan 20 minuten van te voren af, waarbij binnen deze 20 minuten de patient een aanval zou kunnen verwachten. Dit doet hij aan de hand van hersensignalen die gemeten worden door elektrodes die diep in de hersenen geplaatst worden. Deze plaatsing van elektrodes wordt niet bij elke epilepsie patient gedaan, maar alleen bij patienten die niet goed reageren op medicijnen. In het Montreal Neurological Institute krijgt een dergelijke patient daarom een operatie waarbij meerdere dunne elektrode staven op plaatsen in de hersenen gebracht worden. Vervolgens wordt de hersenpan weer dichtgemaakt en verblijft de patient een of meerdere weken in het ziekenhuis om gemoniteerd te worden. Na deze monitoring wordt vervolgens aan de hand van deze elektrodes gekeken welk stukje hersenweefsel precies verantwoordelijk is voor de epileptische aanval om vervolgens dit weefsel chirrugisch te verwijderen. Aan de hand van deze signalen kan niet alleen de locatisatie van de epilepsiehaard bepaald worden, maar zou dus wellicht ook voorspelt kunnen worden wanneer de aanval plaats vind. Dit staat nog in de kinderschoenen, maar je zou je voor kunnen stellen dat als dit in de toekomst goed gedaan kan worden een patient 5 minuten van de voren een waarschuwing krijgt, zodat deze zichzelf hierop voor kan bereiden. Dit kan door zichzelf in veiligheid te brengen of medicatie te nemen. Ook kan er gedacht worden aan een systeem waarbij de patient helemaal niet op de hoogte gesteld wordt dat er een aanval plaats vind, maar dat medicatie automatische toegediend wordt via een systeem óf dat er een stroompje aan de hersenen gegeven wordt om het weefsel te ‘resetten’ zodat er geen epileptische aanval zich kan ontwikkelen.

Echter zo ver is het onderzoek nog lang niet en de uitdagingen liggen vooral bij de vraag: kunnen we aan de hand van deze signalen voorspellen óf er een aanval komt? En op deze vraag proberen veel onderzoekers antwoord te vinden. Mijn opdracht splits zich erop om de resultaten van de ingenieur die aan het promoveren is verder te exploreren. Zijn resultaten zijn veelbeloven en ik probeer te onderzoeken waarom het hem precies lukt om met zijn methode de aanval te voorspellen door de signalen verder te analyseren om precies te ‘volgen’ wat er gebeurd met een patient in de aanloop naar een epileptische aanval. Omdat ik nog maar net begonnen ben met het hele onderzoek kan ik nog niet echt over resultaten spreken, dus dat is nog even afwachten.

Mijn stage heeft verder gezellige mensen. Ik kan met iedereen goed overweg en ik heb nu een aardige klik met een aantal mensen en heb hier en daar al vrienden in de stage gemaakt. Af en toe spelen we een potje voetbal met de mannen van de afdeling en regelmatig ga ik uit eten en stappen met een groep italiaanse en spaanse artsen die voor een jaar onderzoek doen op de afdeling.

Verder is het leven in Montreal erg fijn. Mijn huisgenoten, Oscar (Mexico) en Frank (Duitsland) zijn zeer toffe gasten waar we al het nodig mee gedaan hebben.  Zo hebben we een weekendje naar Quebec city met elkaar gedaan. Quebec city is de hoofdstad van Quebec en is ongeveer 3.5 uur rijden van Montreal. Quebec city is typerend om z’n kleine en smalle straatjes en z’n Europese stijl. Het wordt daarom beschouwd als een van de meest Europese steden van Noord Amerika. Verder was het ook een strategische plek waar de fransen en engelsen tegen elkaar vochten in de finale veldslag in 1759. Ook is het bekend omdat Quebec city het meest gefotografeerde hotel heeft, le Chateau Frontenac. Dit hotel is beroemd omdat hier Prime Minister McKenzie King, Winston Churchill en Franklin Roosevelt D-day hebben voorbereid.

Voor de rest van de tijd ben ik Montreal nog verder aan het ontdekken. De weekenden probeer ik meestal vol te plannen, want de toerist uithangen geeft je het ultieme vakantie gevoel. Tijdens de zomer is er elke dag wel een festival en ze hebben hier zelfs een klein strand op het eiland tegenover de oud haven. Dit is trouwens ook het eiland waar het Formule 1 circuit Jacques Villeneuve ligt en het attractiepark Six Flags. Uiteraard heb ik het circuit bezocht en ben ik naar het strand van het eiland geweest en heb mijn angsten overwonnen in de achtbanen van Six Flags.

Helaas lukt het me niet altijd om een volle dag te plannen, want de weekenden brengen ook feestjes met zich mee, waar je uiteraard bij moet uitslapen. Zo had ik een feest van de Italianen in iemands appartement, waar ik homemade Tirumasu mocht proeven. En Ja, die van een echte Italiaan is veel beter dan die van de supermarkt! ;) Verder de rest van het weekend een potje voetbal gespeelt met Oscar en wat locals en wat Margeritas gedronken bij de Mexicaan.

Twee weken geleden, had ik verder Nederlands bezoek van Martijn, een studiegenoot die stage loopt in New Haven in the VS. Omdat een collega van hem het weekend naar Montreal zou gaan, was dat voor hem een mooi gelegenheid om mij te bezoeken. Voor mij tevens een mooie gelegenheid om weer de tourist uit te hangen en een keer niet uit te slapen. Zo zijn we zaterdag door oud Montreal gelopen, wat ook een uiterst europees karakter heeft en hebben we o.a. de lichtshow van de Basilisk Notre Dame gezien. Deze kerk is het praal stuk van Montreal die er van binnen indrukwekkend uit ziet. Vervolgens s’avonds een feestje gemaakt in een pub waar ze ook een rodeobull hadden. Uiteraard moest ik dit na een aantal biertjes ook proberen maar donderde als snel er vanaf. Vervolgens sloten we de avond af met de specialiteit van Quebec. Poutine! De snackbar waar we naar toe gingen heeft de allerbeste Poutine en dat weten de mensen zelfs om 4 uur snachts! Nadat we 10 minuten in de rij hadden gestaan mochten we eindelijk naar binnen om onze brakke magen te vullen met het beste middel tegen een kater!  Zondag ochtend hebben we onze ontdekkingstocht van Montreal voortgezet en hebben Martijn, de huisgenoten en ik de berg Mont Royal beklommen voor een mooie uitzicht over de stad. De dag eindigde met de film Batman en Margeritas bij de mexicaan.

Afgelopen weekend stond in het teken van afscheid en felicitatie. De bevriende Spaanse Neurologe had vrijdag helaas haar laatste avond voordat ze terug naar Madrid vertrok. Daarom zijn we met haar en de Italianen uit eten geweest bij (dezelfde) Mexicaan om ons vervolgens naar Oscars verjaardag te geven omdat hij inmiddels al 34 geworden is. De zaterdag ben ik met Oscar uit gaan brakken bij het zwembad 5 minuten bij ons vandaan om vervolgens de zondag af te sluiten met shoppen in het winkelcentrum.

Zo nu, zijn jullie bijgepraat. Zoals je merkt zit ik niet stil en heb ik het erg naar mijn zin hier. Het leven gaat z’n gangetje en er staan leuke dingen in de planning.

Volgende weekend gaan we met de drie huisgenoten ergens kayaken omdat het bijna de laatste weekend van Frank is in Montreal. Daarna heb ik twee weken vakantie.. Deze vakantie ga ik goed benutten, want Patriek een vriend uit Enschede komt naar Montreal. We maken een roadtrip door het oosten van Canada en kamperen in de natuur en hebben als eindbestemming Halifax, de stad die erg verbonden is met de titanic ramp. Want vanuit deze stad vaarden de reddingsboten om de passagiers van de Titanic te redden en het stoffelijk overschot van de slachtoffers zijn in de stad op drie kerkhofen begraven.

Kortom er staan weer leuke dingen op het programma. Meer hierover in de volgende aflevering!

1. Adriaan:
    7 augustus 2012
    Leuke update Brian! Door al die verhalen begint het te prikkelen om ook die kant op te komen. Goeie vakantie alvast. Groet, Adriaan
  2. Steve:
    18 augustus 2012
    Mooi verhaal Brian! Zit net even door jouw foto's heen te bladderen..niet verkeerd daar....snap die kriebels van Aad wel ;)
    Enjoy!
    Cheers,
    Steve
  3. Margriet en Hans:
    21 augustus 2012
    Hi Brian,

bedankt voor je leuke update. Vraagje: vergis ik me nou, studeren en stagelopen was toch de bedoeling? Heb je daar nog wel tijd voor met al die etentjes, party's en bezichtigingen?
    Geniet er van, Brian, wij proberen hier de economie wel draaiend te houden, al valt dat niet mee. Maar misschien nieuw elan en hoop na de verkiezingen op 12 sept.

Margriet en hans